torek, 12. december 2006

30 - Slovenija

--------------- 21. April


Najprej vsem hvala za udelezbo in pomoc pri zuru v Pelegrinu.
Posebne pohvale: Sasa za kompjuter, Marko za projektor, Bozena za pomoc pri kuhi,...

*

Ko sem se vrnil, je bila kar nekaksna praznina. Nikogar ni bilo doma, Alvaro in Charles se nista oglasila na telefon. Crnci v okolici so me spet malo sokirali. Za trenutek me je kar prijela kriza...

Ze takoj drugi dan ob 5-ih zjutraj, pa kot bi stopil na vrtiljak. Direkt v financni district, med noro visoke stopnice, se z ladijco peljat na Staten island, kjer nas cuvajo z brzostrelkami (so objavili oranzen alarm za napad na ladijco :) se isti dan, po polnem delavniku, me Miki povabi na Rockefeller drsalisce, kjer je imela predstavo, kasneje na pijaco z njenimi kolegi - tokrat francozi, ki so bili rojeni v bivsih francoskih kolonijah po Afriki... In ko koncno ves utrujen pridem domov - spoznam kolegici od Alvara, ki sta bili tu na obisku za deset dni (Anni in Andrea)... in se gossip novica: Alvaro ima punco iz Romunije (Doina), in zaenkrat kaze da sta super par...

Ze drug dan se s tu zivecimi slovenci dobimo v Central parku, da se poslikamo za clanek, ki bo v prilogi Dela "ona" - o maldih slovencih v NY. Ko me je urednica prosila za kaksen komentar sem ji kar poslal serijo NYC, kar jo je cisto navdusilo - ker pa bo clanek kratek, bo prostora le za kaksno kratko misel. Presenecen sem bil, kako malo slovencev nas je tu - za stet na prste.

V Petek pa v klub "Gonzales y Gonzales" - salsa do jutranjih ur. Ole!
Ni hec, ce so kolumbijke na obisku :)

in tako naprej, vse do danes, ko imam koncno cas, da napisem ta mail:


*

NYC - Slovenija

Kot bi se vrnil s casovnim strojem nazaj v vzporeden univerzum, kjer sem prej zivel.

Zdoma sem bil seveda veliko vec kot eno leto. In tudi sedaj na obisku v Sloveniji nisem bil samo deset dni... Na drugi strani mi rutina v sluzbi krade cas in skrajsuje zivljenje.

Neverjetni obcutki - kot da sploh ne bi nikoli sel in je vse normalo in vsakdanje in hkrati kot da to ne more biti mogoce in je vse drugace.

V Sloveniji se mi je v pol-snu se mi je sanjalo da sem v Brooklynu, in ko sem se zavedel me je cist presenetlo da sem doma!
Nek arabski pesnik je napisal da dusa ne more potovati hitreje kot kamela. Tako da v Slovenijo se nisem cisto prispel, ko sem ze letel nazaj.

*

Prva misel, ki mi je prisla na pamet ob pogledu iz letala: Slovenija je ena velika vas, na sredi pa je malo razsirjena vas - Ljubljana. Mesteca in vasice so drobckene filigranske strukture, ki so jih izoblikovala stoletja komplicirane zgodovine.

Zato smo lahko kljub nekaj sto-krat manjsi velikosti, dovolj veliki, da smo drzava. V US so sile neizmerno vecje, celotna gigantska drzava je nacrtovana na veliko.

Ko sem se vozil z avtomobilom po lokalnih cestah Sloveniji: joj! kako so brez obcutka tele po vojni samo-graditeljsko zgrajene hise. Tudi urbanizem kaze na eno veliko skreganost med sosedi... Upam da bodo to nasi vnuki ali pra-vnuki porusili in sezidali lepse...

To pa ne velja za mesta. Ljubljana recimo ima nek poseben secesijski duh in se bolj ali manj harmonicno zgrajena po tem obcutku, vmes pa so radikalne moderne stavbe. Med stavbami je mnogo vec prostora. Nekaj korakov in si ze cez center. V zraku je nakasnen umirjen obcutek.
NY na drugi strani je cel modern ambak iz nekega vmesnega obdobja ne tradicionalnega in ne radikalno modernega - v glavnem je duso dobil v 30 ih letih

Ljudje smo si med sabo v primerjavi z NY bistveno bolj podobni. Vsi smo del ene zgodbe.

V politicnem smislu se v grobem delimo na leve in desne - komuniste in katolike.
V US pa je ta primerjava drugacna: Republikance se morda se da nekako definirati, demokrati pa so lahko skoraj karkoli: razlicne nacije, religije, ideje, zgodovine...

Reklame: Kot pricakovano, je v centru kapitalizma - NY veliko oglasevanja, ambak verjeli ali ne: pri nas je mnogo bolj direktno in nasilno. V NY ima vsak predel mesta drugacen sistem in drugacno ciljno publiko. Zaradi vecje raznolikosti je manj repeticije. Za povrhu zaradi gostote mesta tu ni prostora za jumbo plakate.

V Sloveniji sem se z avtomobilom ene trikrat skoraj zaletel, ko sem gledal seksi punce na nasih plakatih :) Seks je pri nas veliko bolj prisoten. V US so glede tega bolj konzervativni.
Ravno tako do kajenja. Tu se bistveno manj kadi. V barih in gostilnah pa je sploh prepovedano. (kar se mi zdi super - ljudje lahko gredo ven na cik, kjer so vcasih "cik debate", noter pa dihajo normalen zrak)

Tako kot je Amerika polna Evropske kulture imamo tudi mi veliko Ameriske. Ko vcasih preko interneta poslusam slovenski radio in se vmes cisto vzivim v hip hop, country, blues... me potem kar preseneti, ko zaslisim slovenskega napovedovalca.

... razlik, podobnosti, se cel kup ...


Zdaj pa k pomembnemu vprasanju: Ali je zivljenje boljse ali slabse v NY?

Nasplosno je slabse, razen! Ko je super, je pa res super.
povedano drugace: Na koncu je glih ene toliko obojega, samo cist ene druge stvari in velik bolj v ekstremih.


In pa - lepo se je vrnit:

v Slovenijo in v New York.

Ni komentarjev: